menu

Liiketoiminta-alueet:

{{displayStock}}

Blogit Uratarinat

Laivainsinööri Kalle Tuomaala on rakentanut mielekkään uran MacGregorilla

Tiesitkö, että joka toinen laiva maailmassa on varustettu Cargotecin yhden liiketoiminta-alueen MacGregorin lastinkäsittelyratkaisuilla?

Laivainsinööriksi ja veneenrakentajaksi opiskellut myyntipäällikkö Kalle Tuomaala on työskennellyt laivojen lastiluukkuja ja nostureita valmistavalla MacGregorilla jo vuodesta 2001. Sinä aikana hän on tehnyt urakiertoa eri laivatyyppien välillä työskennellen niin suunnittelijana kuin laivanrakennusarkkitehtinä sekä erilaisissa myyntipositioissa.

”Suuri globaali toimija kuten MacGregor tarjoaa monia kiinnostavia ja kansainvälisiä uramahdollisuuksia ilman että tarvitsee vaihtaa työnantajaa – puhumattakaan Cargotecista suurena globaalina konsernina”, Kalle valottaa.

Cargotecin yhtenä strategian kulmakivenä on liiketoiminnan asiakaslähtöisyys. Kallen näkökulmasta asia on itsestäänselvyys. ”Asiakaslähtöisyys on ainoa mahdollinen toimintatapa, kun työssäni olen koko ajan yhteyksissä eri telakoiden, varustamojen tai sisäisten asiakkaiden kanssa ympäri maailmaa. Työni on selvittää heidän tarpeitaan ja etsiä heidän kanssaan yhdessä parhaita mahdollisia ratkaisuja.”

Kalle vastaa MacGregorilla laivojen lastiluukkujen, kansinostureiden ja niihin liittyvien palveluiden myynnistä. Hän valottaa hieman asioiden mittakaavaa, jotta maallikkokin ymmärtää millaisista ratkaisuista on kyse. ”Esimerkiksi lastiluukut, joita laivoissa on useampia, ovat jalkapallokentän kokoisia tai jopa suurempia. Nosturimme nostavat 25–45 tonnin lasteja 40 metrin etäisyydeltä.”

Kallelle toimiala oli jo osin tuttu ennen MacGregorille tuloa. Opiskelutausta vei hänet ensin töihin korjaustelakoille sekä erilaisiin tuotantolaitoksiin. ”Olin opiskeluaikoina töissä myös ABB:llä, Raision tehtailla ja silloisella Masa Yardsilla. Hain MacGregorille töihin ja pääsin ensin kesätöihin ja valmistuessani sain vakituisen paikan”, Kalle kertoo. MacGregorilla hänelle ovat kaikki kolme laivatyyppiä – bulkki-, kontti- ja yleisrahtilaivat – tulleet tutuksi eri työnkuvissa. Kalle arvostaakin mahdollisuutta monipuoliseen työhön.

”Voi sanoa, että olen tehnyt aina parisen vuotta joka hommaa ennen kuin olen siirtynyt talon sisällä hiukan erilaiseen, mutta toki osin samantyyppiseen tehtävään. On hienoa, että työkierto oman firman sisällä on ollut hyvin mahdollista eikä ole tarvinnut vaihtaa sen vuoksi työnantajaa. Aina kun vaihtaa työnantajaa, menee pitkä aika uuden kulttuurin ja toimintatavan omaksumiseen, mikä on pois varsinaisesta työstä.”

Kallen mukaan MacGregorilla jokaisen uraa visioidaan eteenpäin kehityskeskusteluissa ja esimiehet tukevat etenemishaluissa.

”Kaikkein tärkeintä on kuitenkin oma asenne ja halu edetä. Uudet mahdollisuudet eivät tule kuin Manulle illallinen vaan pitää tietenkin osoittaa halu ja tarttua mahdollisuuksiin niiden koittaessa. Meillä kaltaiseni työkierto ei ole mitenkään poikkeuksellista eli kyse on organisaatiossa kaikille mahdollisesta asiasta”, Kalle summaa.

 

Lue lisää

Mitä mieltä olet sivustosta?